وین مارک رونی

W Rooney.jpg

وین رونی (به انگلیسی: Wayne Rooney) فوتبالیست انگلیسی است که در حال حاضر در لیگ برتر انگلستان در باشگاه منچستر یونایتد و تیم ملی فوتبال انگلستان بازی می‌کند. وی متولد ۲۵ اکتبر ۱۹۸۵ در کراکستت (به انگلیسی: Croxteth) لیورپول میباشد. والدین او که ریشه ایرلندی دارند توماس وین (به انگلیسی: Thomas Wayne) و ژانت ماری رونی (به انگلیسی: Jeanette Marie Rooney) نام دارند. او بهمراه دو برادر کوچک‌ترش گرام (به انگلیسی: Graeme) و جان در کراکستت بزرگ شد و به مدرسه دلا سال رفت. رونی در کودکی هوادار باشگاه اورتون بود و قهرمان دوران کودکی اش نیز دانکن فرگوسن بود.


سوابق

اورتون

بعد از ورود به مدرسه پسرانه لیورپول در سن ۱۰ سالگی با شرایط دانش آموزی به باشگاه اورتون پیوست. رونی جزء تیم نوجوانان بود و در یکی از بازیهای جام حذفی جوانان پس از به ثمر رساندن گل پیراهن خود را از تن بیرون آورد و تی‌شرتی را که رویش نوشته بود «یک بار آبی، همیشه آبی» را به معرض تماشا گذاشت. از آنجایی که هنوز زیر ۱۷ سال سن داشت و قادر به انعقاد قرارداد نبود با دریافت هفتگی ۸۰ پوند به همراه خانواده‌اش در یکی از محروم‌ترین مناطق زندگی می‌کرد.
در ۱۹ اکتبر ۲۰۰۲ یعنی ۵ روز قبل از روز تولد ۱۷ سالگی‌اش گل پیروزی‌بخش تیمش مقابل قهرمان دوره پیش یعنی آرسنال را به ثمر رساند و رکورد ۳۰ بازی بدون شکست تیم لندنی را هم پایان داد. با این گل رونی تبدیل به جوان‌ترین گلزن آن زمان لیگ بر‌تر شد، رکوردی که پس از آن دو بار توسط جیمز می‌لنر و جیمز واگان شکسته شد. رونی در سال ۲۰۰۲ توسط بی‌بی‌سی ورزشی به عنوان شخصیت جوان سال انتخاب شد. وی فصل ۰۳-۲۰۰۲ لیگ بر‌تر را با ۳۳ بازی و ۶ گل به پایان رساند. در پایان فصل ۰۴-۲۰۰۳ رونی با اشاره به ناتوانی اورتون برای ورود به عرصه بازیهای اروپایی (اورتون در فصل ۰۳-۲۰۰۲ هفتم شده بود و امکان شرکت در جام یوفا را از دست داده بود و در پایان فصل ۰۴-۲۰۰۳ نیز آن‌ها بسختی و با رسیدن به مکان هفدهم از سقوط به دسته پایین‌تر جلوگیری کردند.) از مدیران تیم درخواست انتقال به باشگاههای دیگر را داشت که مسئولین اورتون با عنوان اینکه مبلغ این انتقال نباید کمتر از ۵۰ میلیون پوند باشد امید او را کاهش دادند. در آگوست ۲۰۰۴ قراردادی سه ساله از طرف اورتون با حقوق هفتگی ۱۲۰۰۰ پوند توسط نماینده رونی رد شد تا رقابت بین دو باشگاه منچستر یونایتد و نیوکاسل برای بخدمت گرفتن وی همچنان ادامه داشته باشد. روزنامه تایمز گزارش داد که نیوکاسل با پیشنهاد ۱۸/۵ میلیون پوندی به ثبت قرارداد با رونی نزدیک شده بود ولی در‌‌نهایت این منچستر یونایتد بود که با پیشنهاد ۲۵/۶ میلیون پوندی در این رقابت پیروز شد. اورتون که قبل از فروش رونی با مشکلات عدیده مالی دست و پنجه نرم می‌کرد با پولی که از فروش او بدست آورد توانست مشکلات مالی خود را حل کند. در آن زمان رونی هنوز ۱۸ سال سن داشت و ۲۵/۶ میلیون پوند بیشترین مبلغی بود که برای بستن قرارداد با یک بازیکن زیر ۲۰ سال پرداخت شده بود. در آخرین فصل حضورش در اورتون، رونی در ۳۴ بازی لیگ بر‌تر به میدان رفت و ۸ گل نیز به ثمر رساند.

بازیکن سابق اورتون رویای پیوستن به الدترافورد را زمانی پایان داد که فقط ساعتی به پایان زمان نقل و انتقالات در روز سه شنبه ۳۱ اوت ۲۰۰۴ فرصت باقی بود.

اولین بازی وین در اولین بازی فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ مقابل تاتنهام در گودیسون پارک بود. او نه بازی بعد اولین گل خود را در لیگ بر‌تر به ثمر رساند – گل فوق العاده‌ی دقیقه آخر که پیروزی دراماتیک ۲-۱ برابر آرسنال را سبب شد.

به زودی استعداد وین رونی در سطح بین‌المللی آشکار شد و او در فوریه ۲۰۰۳ جوان‌ترین بازیکن تیم ملی فوتبال انگلستان شد، زمانیکه به عنوان بازیکن ذخیره در بازی مقابل استرالیا در آپتون پارک به میدان آمد. او همچنین جوان‌ترین بازیکنی شد که برای کشورش در بازی با مقدونیه در ۱۷ سالگی و در سپتامبر ۲۰۰۳ گل زد.

شهرت او وقتی به عنوان یک بازیکن جوان در جهان بیشتر شد که آن بازیهای خیره کننده را برای انگلستان در جام ملتهای اروپا ۲۰۰۴ در پرتغال به نمایش گذاشت.

او در چهار مسابقه مقابل سوییس و کرواسی ۴ گل به ثمر رساند، از جمله گل زیبایی از فاصله ۲۵ یاردی (۲۲ و نیم متری) در دروازه کرواسی؛ همین کافی بود تا سر الکس فرگوسن را برای امضای قرارداد با این گلزن فوق العاده متقاعد کند.

به دنبال این قرار داد نقل و انتقال با اورتون، یونایتدی‌ها بالاخره بازیکنی را بدست آوردند که رئیس قرمزهای منچستر از وجود او احساس خوشحالی کند. سر الکس فرگوسن بعد از به خدمت گرفتن رونی گفت:من خیلی خوشحالم. من فکر می‌کنم که ما بهترین بازیکن جوان این کشور در ۳۰ سال گذشته را در اختیار داریم. همه از این قرارداد احساس خوشحالی می‌کنند

از خود وین رونی در سایت اینترنتی منچستر یونایتد نقل شده که: «من از اینکه اینجا هستم خیلی خوشحالم. به عنوان کسی که به یونایتد علاقه داشته، اینجا تنها جاییست که من خواهم رفت».

وی اخیراً در یک نظرسنجی به عنوان زشت‌ترین بازیکن دنیا نیز انتخاب گشته است.[۱]

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد